آنچه باقیست فقط خوبی هاست .
در کله پزی ها هم 'زبان' از 'مغز' گرانتر است،درست مثل جامعه ای که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند...
نویسندگان
ما سبقت ، نمی میریم 

دنیای امروز دنیای تبلیغات است . در سراسر جهان کارشناسان تبلیغاتی سعی می کنند با استفاده از روش های خلاقانه ، مخاطبان را مسحور و مغلوب تبلیغات خویش نمایند . امروزه برای همه ی فرهیختگان و اهالی دانایی ثابت شده که گاهی اثر گذاری یک تابلو ، یک عکس و یا یک کلمه از صدها خطابه و سخنرانی بیشتر است . گاهی استفاده از افعال معکوس و منفی در یک اثر تبلیغاتی می تواند اثر ماندگار تری بر مخاطبان خویش بجا گذارد . اگر بپذیریم امروزه در دنیای پیچیده تبلیغات ، هر سازمان ، شرکت ، موسسه و .... سعی دارد به روشهای مختلف نطر مخاطبان را به سمت خویش جلب کند آنگاه متوجه می شویم که استفاده از روش های خلاقانه می تواند بر تیراژ مخاطبان یک اثر تبلیغاتی بیفزاید . سالها قبل و شاید در دهه ی هفتاد یادمان هست که در شبکه های یک ، دو ، سه تلویزیون برای لاستیک دنا چگونه تبلیغ می کردند . جمله ی معروف  فیلم ها و پوسترهای تبلیغاتی لاستیک دنا در یک جمله ی اثر گذار خلاصه شده بود " دنا نخرید " کارشناسان تبلیعاتی این شرکت لاستیک سازی با استفاده درست از افعال منفی و معکوس  باعث توجه و جلب بیشتر مخاطبان خود شدند . وقتی شما در تیزر تبلیغاتی یک کالا جمله ی منفی " نخرید " را می شنوید کنجکاوی بیشتری به خرج می دهید تا دلیل این کار را متوجه شوید و این کار باعث مطالعه و آگاهی بیشتر شما نسبت به کالا و خدمات مورد نظر خواهد شد و این همان هدفی است که کارشناسان تبلیغاتی بدنبال آن هستند یعنی جلب توجه بیشتر مخاطبان . در روز های اخیر نصب بنری با عنوان " ما سبقت نمی میریم " توسط پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام در مسیر تردد زائران اربعین حسینی نگاههای بسیاری را به خود جلب نمود . برخی مخاطبان با انتشار این تصویر درفضای مجازی تحت هر عنوانی یا به قصد مزاح و شوخی ، یا غلط گیری و... قدم در مسیر اصلی طراحان این جنبه ی اثر گذار گذاشتند در واقع با این روش هوشمندانه هدف اصلی طراحان این اثر تبلیغاتی که جلب توجه بیشتر رانندگان و مخاطبان بود حاصل شده است . شاید بتوان جمله ی اصلی را اینگونه بازسازی نمود " ما سبقت نمی گیریم ، نمی میریم "  اما با حذف هوشمندانه ی کلمه ی "نمی گیریم" باعث جلب توجه بیشتر مخاطبان شده است . شاید اگر نگاهی به مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی که بخش قابل توجهی از آنها به علت سبقت غیر مجاز حادث شده است بیندازیم آنگاه به رابطه ی کلمات " سبقت" و "نمی میریم" پی خواهیم برد . در هر صورت اگر بپذیریم از طراحی ، چاپ تا نصب یک بنر تبلیغاتی مجموعه ای از کارشناسان همکاری دارند تا  نسبت به طراحی دقیق و اثر گذار ، چاپ مناسب و مکان یابی درست اقدام نمایند آنگاه می پذیریم که طراحی این بنر ، هوشمندانه و اثر گذار بوده و توانسته است ذهن مخاطبان بسیاری را متوجه خود نماید .

                       ( محمّد نعمتی - هزارانی )



[ سه شنبه 16 آبان 1396 ] [ 09:44 ق.ظ ] [ محمد نعمتی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

محمد نعمتی هستم متولد بیستم بهمن 1352 روستای هزارانی (شهرستان آبدانان)فوق لیسانس تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش ، بیش از بیست و پنج سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش( ۱۱ سال كارشناس اداری ) یك دوره چهار ساله عضو شورای اسلامی هزارانی - بیش از ۱۰ سال عضو شورای حل اختلاف - در دانشگاه آزاد اسلامی ، جهاد دانشگاهی و آموزشهای ضمن خدمت فرهنگیان تدریس داشته ام . نوشتن را بیش از هر سرگرمی دیگری دوست دارم یاد گرفته ام حرفم را بدون لكنت زبان و با حفظ احترام و رعایت حقوق دیگران به زبان آورم . مفتخرم كه خداوند توفیقی نصیب نمود تا در ایجاد سازش صدها اختلاف خانوادگی سهمی كوچك داشته باشم چرا كه به این كلام گهر بار رسول اعظم حضرت محمد(ص) باور دارم كه هیچ عبادتی برتر از ایجاد صلح و سازش میان مردم نیست و معلمی را تنها هنر خود می دانم پس از حدود دو سال از شروع به كار این وبلاگ این چند سطر را علیرغم میل باطنی ام و به اصرار برخی همراهان عزیز كه از میزان تحصیلات و ارتباط آن با نوشته هایم سؤالاتی داشتند نگاشتم باشد كه مورد رضای حق تعالی و مقبول همراهان عزیز واقع شود .
موضوعات
آمار سایت
  بازدیدهای امروز : نفر
  بازدیدهای دیروز : نفر
  كل بازدیدها : نفر
  بازدید این ماه : نفر
  بازدید ماه قبل : نفر
  تعداد نویسندگان : عدد
  كل مطالب : عدد
  آخرین بروز رسانی :
لینک های مفید
امکانات وب