آنچه باقیست فقط خوبی هاست .
در کله پزی ها هم 'زبان' از 'مغز' گرانتر است،درست مثل جامعه ای که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند...
نویسندگان

مبلمان شهری چیست ؟

انسان موجودی است  متمدن و صاحب هویت ، از بدو خلقت تا کنون به کمک عقل و دانش خود منشاء تغییرات مثبت و منفی فراوانی در جهان خلقت شده است . گاهی به طبیعت و پیرامون خود هویت بخشیده است و گاهی هم هویت آنها را ستانده است . این موجود هوشمند و مختار در مسیری تکاملی تا فراسوی آسمانها نیز گام برداشته است . انسان زندگی را از غارنشینی آغاز نمود ، آتش را به خدمت گرفت ، حیوانات سرکش را رام کرد ، از آب و خاک بهترین بهره وری را برد تا کشاورزی و دامداری را بنیان نهاده و توسعه بخشید . زندگی اجتماعی را آغاز نمود، آبادی ها ، روستاها و شهرها را با خلاقیت و نبوغ خود پایه گذاری کرد و امروز در تداوم همان مسیر همچنان تمام عناصر طبیعت را برای رفاه و آسایش خود بکار می گیرد و این سیر پیشرفت و توسعه با سرعتی خیره کننده در حال گذر است . یکی از بزرگترین ابداعات بشر ایجاد زیر ساختهای شهری و توسعه ی شهر نشینی است . امروز شهرها را نماد توسعه و پیشرفت ذهن خلاق انسان می دانند . در دنیای مدرن امروز به کمک فناوری های پیشرفته اَبَر شهرهایی طراحی و ساخته می شود که باور وجود چنان فضاهایی بیشتر به تخیلات می ماند تا واقعیت، ولی چاره ای جز باور آنها نداریم . در صنعت شهر سازی و زیبا سازی فضاهای شهری اصطلاحی تحت عنوان مبلمان شهری بکار برده می شود که ممکن است کمی ابهام برانگیز باشد سوال این است مبلمان شهری چیست و منظور از بکار بردن این اصطلاح چه می باشد .همانگونه که گفتم انسان به شهرها هویت می بخشد و این هویت همان عناصری هستند که از فرهنگ و تمدن تاریخی بشر نشأت گرفته اند یعنی شهر نشینی منبعث از هویت و فرهنگ شهروندان است به عبارتی مسئولان و برنامه ریزان شهری سعی می کنند تا با تأسی به آداب ، فرهنگ و هویت شهروندان فضاهای شهری خود را طراحی و زیبا سازی نمایند و این کار همان بحث مبلمان شهری است .انسان موجودی زیبا و زیبا پسند است به قول شاعر زندگی زیباست ای زیبا پسند / زنده اندیشان به زیبائی رسند. بنابراین همیشه در پی طرح های زیبا و فضاهای مسحور کننده است . شهرها را به زیبائی طراحی می کند و از فناوریهای پیشرفته در زمینه های نور ، صدا ، و سایر جلوه های بصری برای زیبا تر شدن آنها استفاده می کند تا احساس آرامش بیشتری در شهروندان ایجاد نماید . با این مقدمه   " به مجموعه اجزایی که در فضاهای شهری چیده می شوند و به استفاده عموم جهت رفع نیازهای زیست محیطی می رسند و منظر و هویت شهری را، تحت شعاع قرار می دهد، مبلمان شهری گویند."  نقش اصلی مبلمان شهری در سطح خیابان ها و فضاهای شهری ایجاد مکانهایی است که زبان ناطق هویت انسان و منظر شهری مطلوب، باشد. "  "مبلمان شهری خود انواع مختلفی دارد که هر کدام، از حیطه طراحی شهری، در راستای هویت شهر و سیمای آن گام بر می دارد و آینه ای از فرهنگ شهر است، که از انواع این مبلمان می توان به صندلی ها و نیمکت ها، ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله، بیلبوردها و تابلوهای آگهی،  نمادهای شهری و ... اشاره کرد، که خصوصیات منحصر به فرد هر کدام از این مبلمان ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که با طراحی درست و مناسب هر کدام از آنها با توجه به خصوصیات و نحوه مکان یابی مناسب، می توانند در جهت تأمین نیاز شهروندان و القاء هویت آنها نقش مؤثری را ایفا کنند. اجزای مبلمان شهری، دو ویژگی اساسی دارند: كاركردی بودن و زیبایی، كه در صورت داشتن هر دو ویژگی، می‌توانند نیاز عملكردی و بصری شهروندان را همزمان برآورده سازند. البته این امر، مستلزم در نظر گرفتن مقوله‌های متعددی در طراحی اجزای مبلمان شهری است كه نه تنها رنگ، هماهنگی با محیط پیرامون، دوام، ایمنی، و اقتصادی بودن آنها مورد نظر است، بلكه باید از نظر عملكردی، جانمایی مناسبی در سطح شهر داشته  باشند تا بتوانند پاسخگوی نیاز شهروندان باشند ."یکی از ویژگی های  مهم اجزای مبلمان شهری ،  وابستگی آنها  به فرهنگ است. یعنی از فرهنگ و هویت شهر که متأثر از فرهنگ و هویت شهروندان است نشأت می گیرند. امروزه در طراحی شهرها، نحوه مبلمان فضاهای شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است به عنوان مثال روشنائی معابر شهری و خیابانها ، نصب علائم راهنمائی و رانندگی ، جاگذاری و مکان یابی مناسب سطل های آشغال ، طراحی مدرن فضاهای سبز، طراحی مناسب میادین و بلوارها ، نمادها و مجسمه ها ، پارک ها و فضاهای عمومی و.... همه باید متناسب با بافت فرهنگی و هویتی شهر و شهروندان و استعدادها و ظرفیتهای منطقه باشد .آنچه از طرح این بحث مد نظر داشتم ارائه ی تعریفی از مبلمان شهری بود تا ذهن خودم و برخی دوستان که در رابطه با این واژه  کنجکاو بودند کمی روشن شود در پایان این نوشتار سه سوال اساسی مطرح می نمایم پاسخ و تحلیل آن را به زمان دیگری موکول می کنم .

برنامه ریزان و دست اندرکاران مدیریت شهری ، شهر آبدانان چقدر با استاندارهای شهری در طراحی مبلمان شهری آشنا هستند ؟

فارغ از حرف و شعار، در صورت  آشنائی آنان با استاندارهای مبلمان شهری چقدر در عمل می توانند مبلمان شهری آبدانان را توسعه و بروز نمایند ؟

میدان ها  ، بلوارها ، مجسمه ها ، فضاهای عمومی و... شهر آبدانان چقدر متناسب با تاریخ ، فرهنگ و هویت شهروندان است ؟

    ( محمد نعمتی )




[ جمعه 27 شهریور 1394 ] [ 08:19 ب.ظ ] [ محمد نعمتی ]

دولت به انتقاد سازنده افتخار می كند .(دكتر حسن روحانی)

" نقد یعنی پیدا کردن خوبی ها از میان بدی ها نقد به یک اثر کمک می کند که آن اثر اعتبار یابد.اگر از یک کار، فعالیت یا یک مقاله و... انتقاد شود باعث می شود که نقاط بد آن کار اصلاح شود.نقد در هر زمینه اصول و قواعد خاص خود را دارد کسی که اثری را نقد میکند منتقد نام دارد منتقدان باید ریزبین دقیق وبا سرعت باشند. در نقد یک فیلم عواملی چون صدا تصویر نور بازیگران و... اهمیت دارند. فیلم های پر طرف دار بیشتر مورد نقد قرار می گیرند . منتقدانی که در روز نامه ها کار می کنند تمامی اخبار را مورد بررسی قرار می دهند و به این نقد، نقد ژورنالیستی می گویند امروزه نقد در تمامی عرصه ها ی علمی فرهنگی سیاسی و...وجود دارد نقد باعث پیشرفت اثر یا شخص می شود البته در نقد باید به دیگران و نظرآنها احترام بگذاریم . نقد باید با رعایت اصول اخلاقی وبا دیدی کارشناسانه انجام شود در هر جامعه تک تک مردم، روشنفکران، رسانه‌ها، سازمانها و احزاب باید دل‌نگران وضعیت جامعه خویش باشند. آنان باید نقش چشمان مراقب و نقادی را داشته باشند که با دیدن حُسن‌ها آن را تقویت کنند و با مشاهده عیوب آن را اصلاح نمایند. اسلام انتظار دارد که همه مسلمانان نسبت به شرایط اجتماعی و سیاسی خود حساس بوده و نسبت به آن نگرشی انتقادی داشته و با احساس همدلی توام با مسئولیت با آن برخورد کنند." این انتظار در شریعت اسلام تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر نام گذاری شده است. در همین راستا حضرت  امام علی (ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرمایند: براى کسانى که به تو نیاز دارند، زمانى معین کن که در آن فارغ از هر کارى شخصاً به سخنان آنان گوش داده و به آنان بپردازى. براى دیدار با ایشان به مجلس عمومی بنشین، مجلسى که همگان امکان حضور در آن را داشته باشند، براى خدایى که آفریدگار توست، در برابرشان فروتنى نمایى، سپاهیان و کارمندان از نیروهای حراست و نگهبانان را از مردم دور کن، تا آنکه سخن می‌گوید بدون ترس و بى‏لکنت، زبان به سخن گشاید .                          . 

جامعه‌ای که در آن امر به معروف و نهی از منکر آزاد نباشد جامعه زنده و دینی نیست. مولا علی (ع) مسلمانان را به نسبت میزان حساسیت و احساس مسئولیتی که در برابر بی‌عدالتی‌ها دارند، به چهار دسته تقسیم نموده است. ۱- آنان که امر نادرستی را می‌بینند و اعتراض خود را با اعمال، سخن و دل خود نشان می‌دهند، چنین کسانى همه خصال نیکو را در خود به اتمام رسانیده‌اند. ۲- آنان که به زبان و دل به آن اعتراض دارند ولی در عمل گونه‌ای دیگر نشان می‌دهند، چنین کسانى دو خصلت از خصال نیکو را دارا هستند و یک خصلت مهم را از دست داده‌اند. ۳- آنان که تنها در دل آن را ناپسند دانسته ولی در زبان و عمل این را نشان نمی‌دهند، چنین کسانى دو خصلت مهم‌تر را تباه کرده‌اند. ۴- کسانی که منکر را نه به زبان انکار کنند و نه در عمل و در دل به آن اعتراضی دارند، این افراد مردگان متحرکی بیش نیستند  از نظر امام (ع) امر به معروف و نهی از منکر فریضۀ واجبی است که به جامعه حیات، بالندگی و کمال می‌بخشد. این فریضه هر چه در سطح کلان جامعه به اجرا درآید از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است. ارزش این وظیفه با هیچ یک از وظایف دیگر قابل مقایسه نیست و هیچ چیز به اندازه آن برای سلامت جامعه از ظلم و استبداد مفید نیست. حضرت علی (ع)  در عین حال ترس ناشی از عواقب حق گویی را بی‌جهت دانسته و می‌فرمایند: «مجموعه اعمال نیک در برابر امر به معروف و نهى از منکر، همانند قطره‌ای در برابر دریاى بی‌کران و مواج است، امر به معروف و نهى از منکر، نه مرگ کسى را نزدیک می ‏سازد و نه از روزى کسى می ‏کاهد.امیر المومنین علی  (ع) خود با همه عظمت نه تنها از نقد سیاسی برنمی‌آشفت بلکه از آن استقبال نیز می‌کرد و حتی مردم را به آن تشویق نموده و از آنان می‌خواست دست از تملق و چاپلوسی بردارند و اگر انتقادی دارند بدون لکنت زبان آن را ابراز نمایند. حضرت می‌فرمود: سپاس خدا را که من خواهان ثنا و ستایش نیستم. اگر هم دوست می ‏داشتم که مرا بستایند به سبب فروتنى در برابر پروردگارم آن را ترک می ‏کردم. زیرا تنها اوست که سزاوار عظمت و کبریایی است. بسیار اتفاق می‌افتد که مردم پس از انجام کار مهمى که انجام داده ‏اند، دوست دارند آنها را بستایند، ولى شما من را به سبب فرمانبرداریم از خدا و نیز رفتار نیکویى که با شما داشته ‏ام، به نیکى نستایید، زیرا هنوز حقوق بسیاری از شما هست که من ادایشان نکرده ‏ام و فرایضی بر گردن من است که باید آنها را در مورد شما بجا آورم  ای مردم، شما آنگونه که با ستمگران سخن می ‏گویند، با من سخن نگویید و آنچه را مردم از انسان‌های خشمگین به هنگام خشمشان پنهان می ‏دارند از من پنهان نکنید. به چاپلوسى و تملق با من رفتار نکنید تصور نکنید که گفتن سخن حق برای من دشوار است. دوست نمی‌دارم که مرا بزرگ انگارید، زیرا هر که شنیدن سخن حق بر او دشوار باشد، یا نتواند اندرز کسى را در باب عدالت بشنود، عمل کردن به حق و عدالت برای او دشوارتر خواهد بود. پس با من از گفتن حق یا رأى زدن به عدل خودداری نکنید، زیرا من به نظر خودم، بزرگتر از آن نیستم که مرتکب خطایی شوم و در اعمال خود از خطا ایمن باشم. مگر آنکه، خدا مرا در آنچه با نفس من رابطه دارد، کفایت کند زیرا او تواناتر از من به من است   "

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: انتقاد باید باشد، اما انتقاد باید با لحن خوب و منصفانه باشد و هدف از آن نیز بی‌آبرویی و سبک‌کردن طرف مقابل نباشد که این روش قطعاً غلط است. مقام معظم رهبری افزودند: پاسخ به انتقادها هم باید منطقی و با خونسردی داده شود.

ایشان با تأکید بر این‌که انتقادهای منصفانه  دشمنی نیست، بلکه کمک به دولت است، گفتند: یکی از مسائل بسیار مهم کنونی، آرامش روانی موجود در جامعه است که باید حفظ شود.

گزیده ای از سخنان دكتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری  در خصوص نقد ، انتقاد و منتقدان

این  دولت، دولتی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو در برابر ملت و انتقادپذیر خواهد بود. دولت به انتقاد سازنده افتخار می‌کند. همه یادمان باشد، باید به فکر انتقاد باشیم هیچ‌کس به فکر انتقام نباشد. همه ما تلاش کنیم، نقد سازنده، همان جمله النصیحه لائمه المسلمین. نصیحت یعنی دلسوزی و با اخلاص سخن گفتن و با گفتار صحیح کمک کردن. نصیحت به معنای کمک از راه سخن دلسوزانه است. همه ما باید نقد را بپذیریم یادمان باشد همه ما ممکن است اشتباه کنیم. این دولت اگر در مورد خاصی اشتباه کرد، به صراحت به مردم خواهد گفت و به صراحت از مردم عذرخواهی خواهد کرد(مراسم سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی)

دولت از موعظه حسنه، نقد سازنده و نصیحت اسلامی استقبال می‌کند و این موجب تقویت دولت است، چرا که دولت و کارگزاران مصون از اشتباه نیستند و نصیحت دلسوزانه می‌تواند از ادامه خطا جلوگیری کند(بیست و دومین همایش ائمه جمعه - ۱۹ شهریور ۱۳۹۲)

دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد. گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند، اما پاسخ ما به آنها با ‌ادب و احترام و کرامت خواهد بود و ما برای صلح، آشتی و برادری کنار جمع شده‌ایم. )در مراسم «جشن انتظار و امید» در تاریخ 22 خرداد 93(

خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان. یاری‌ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای تو باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است(مراسم تنفیذ - تاریخ 12/5/1392)

- یکی از مشخصات این دولت این است که انتقاد پذیر است و هر کس با هر لحنی انتقاد کند، البته ما دلمان می خواهد لحن انتقاد کاملا مودبانه و اخلاقی باشد و اعتراض حتما در چارچوب قواعد بازی باشد، به هر حال دولت از این به بعد قدم های بلندتری خواهد برداشت و این قدم کوچک دولت خواهد بود. برخی ممکن است مخالف باشند و یا اعتراض کنند. حق آنهاست که اعتراض کنند، اتفاقا من خودم به دو دستگاه مهم نظرسنجی گفتم که در کشور نظرسنجی دقیق کنند و نظر مردم را بگیرند تا ببینیم این حرکت دولت که گامی به پیش گذاشته است، چقدر موافق و چقدر مخالف دارد، حتی اگر مخالفین راه این دولت یک درصد باشند، آن یک درصد حق دارند حرف بزنند و نقد کنند. منتها همه یادمان باشد که در صحبت، نقد و انتقاد حتما منافع ملی را در نظر قرار دهیم. حتما نقد ما سازنده باشد و اخلاقی باشد، همه ما، حالا ممکن است دولت هم به کسی نقد داشته باشد و آن هم به همین صورت است، هیچ اشکالی ندارد اگر کسی نظری و نقدی دارد بیان کند. )دهم مهرماه 1392 - جلسه هیات دولت(

دولت باید گوش شنوایی ‌برای سخنان، مطالبات و نقد و هدایت مردم داشته باشد.         

ما منتی نداریم، نقد را می‌پذیریم و در واقع موظف هستیم که نقد و نصیحت را بپذیریم. )بیست و دومین همایش ائمه جمعه - ۱۹ شهریور ۱۳۹۲(

منتقدان مخالفان این دولت آزاد هستند و آزاد خواهند بود)اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات(

همه تحمل‌ها را بالا ببریم. نقد، اشکال ندارد، اما همه به هم احترام بگذاریم تا این نقد‌ها سازنده و موجب تعالی کشور شود.
دولت از موعظه حسنه، نقد سازنده و نصیحت اسلامی استقبال می‌کند و این موجب تقویت دولت است، چرا که دولت و کارگزاران مصون از اشتباه نیستند و نصیحت دلسوزانه می‌تواند از ادامه خطا جلوگیری کند.

حتی می‌خواهم به رسانه‌ها بگویم که برخی نقدها و سوالات نمایندگان برای آن بود که شبهات در ذهن مردم و در کشور برطرف شود و به اعتقاد من این کار به خوبی انجام گرفت، اگر شبهه‌ای در رسانه‌ای و در ذهن مردم مطرح باشد و اگر نماینده محترم آن را مطرح کند، این کمک به دولت است؛ چون کمک کرده است تا واقعیت بهتر برای افکار عمومی تبیین شود. (پایان بررسی صلاحیت وزرا

-  این افتخار دولت است در هیئت دولت به مسئولان گفته ام كه نباید شكایتی از طرف دولت نسبت به روزنامه و رسانه باشد می بینید كه امروز انتقاد صریح می كنند و این حق آنهاست .( اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات )

بیش از 18 میلیون نفردر انتخابات ریاست جمهوری سال 1392  به آقای دكتر روحانی رای دادند  فارغ از اینكه امروز كسانی مدعی تصاحب این آراء به نام خود شده اند كه پرداختن به آن در مقالی دیگر امكان پذیر خواهد بود اما  كسانی كه به دولت تدبیر و امید رای داده اند سخت نگران موفقیت این دولت هستند بنابراین وظیفه دارند تا نسبت به عملكرد مسئولانی كه به نام دولت تدبیر و امید به قدرت رسیده اند حساس بوده و احساس مسئولیت نمایند چرا كه عملكرد آنان به حساب ریاست محترم جمهوری جناب آقای دكتر روحانی گذاشته می شود و به یقین عملكرد مسئولان و قضاوتهای مردم  در انتخابات بعدی ریاست جمهوری در حمایت  یا عدم حمایت از این دولت مؤثر خواهد بود  . اگر چه دكتر روحانی به عنوان ریاست محترم جمهوری  در جملاتی كه ذكر شد دیدگاه خود را  نسبت به مقوله ی نقد و  برخورد با منتقدان برنامه های دولت تدبیر و امید  به روشنی بیان نموده اند  اما متاسفانه  برخی از مسئولان همین دولت تدبیر و امید نگاهی غیر از این دیدگاه خردمندانه دارند .  برخی با كوچكترین انتقادی برآشفته شده و سعی می كنند تا منتقدان خود را مرعوب  و از میدان نقد  بیرون كنند غافل ازاینكه در دنیای امروز و با وجود رسانه های مختلف و رشد فزآینده ی دانش و آگاهی های مردم  نمی توان جلوی نقد و تحلیل  شهروندان را گرفت . جهت مزید اطلاع این  گروه افراد پیشنهاد می شود كتاب  ارزشمند نهج البلاغه  كه سرشار از دانائی  ، تدبیر و  خردمندی است را مطالعه فرمایند تا بدانند  نگاه  مولای متقیان حضرت علی (ع) به قدرت چگونه بود و وظایف متقابل  مسئولان و مردم  را چگونه به زیبائی توصیف فرموده اند . (محمد نعمتی )

 




[ جمعه 6 شهریور 1394 ] [ 12:16 ب.ظ ] [ محمد نعمتی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

محمد نعمتی هستم متولد بیستم بهمن 1352 روستای هزارانی (شهرستان آبدانان)فوق لیسانس تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش ، بیش از بیست و پنج سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش( ۱۱ سال كارشناس اداری ) یك دوره چهار ساله عضو شورای اسلامی هزارانی - بیش از ۱۰ سال عضو شورای حل اختلاف - در دانشگاه آزاد اسلامی ، جهاد دانشگاهی و آموزشهای ضمن خدمت فرهنگیان تدریس داشته ام . نوشتن را بیش از هر سرگرمی دیگری دوست دارم یاد گرفته ام حرفم را بدون لكنت زبان و با حفظ احترام و رعایت حقوق دیگران به زبان آورم . مفتخرم كه خداوند توفیقی نصیب نمود تا در ایجاد سازش صدها اختلاف خانوادگی سهمی كوچك داشته باشم چرا كه به این كلام گهر بار رسول اعظم حضرت محمد(ص) باور دارم كه هیچ عبادتی برتر از ایجاد صلح و سازش میان مردم نیست و معلمی را تنها هنر خود می دانم پس از حدود دو سال از شروع به كار این وبلاگ این چند سطر را علیرغم میل باطنی ام و به اصرار برخی همراهان عزیز كه از میزان تحصیلات و ارتباط آن با نوشته هایم سؤالاتی داشتند نگاشتم باشد كه مورد رضای حق تعالی و مقبول همراهان عزیز واقع شود .
موضوعات
آمار سایت
  بازدیدهای امروز : نفر
  بازدیدهای دیروز : نفر
  كل بازدیدها : نفر
  بازدید این ماه : نفر
  بازدید ماه قبل : نفر
  تعداد نویسندگان : عدد
  كل مطالب : عدد
  آخرین بروز رسانی :
لینک های مفید
امکانات وب