آنچه باقیست فقط خوبی هاست .
در کله پزی ها هم 'زبان' از 'مغز' گرانتر است،درست مثل جامعه ای که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند...
نویسندگان
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.
زندگی ما آدم ها حکایت عجیبی دارد روزی متولد می شویم و روزگاری وفات می یابیم . روزهایمان را با غم و شادی و پر از هیاهو سپری می کنیم و خیلی آرام و غریب به خط پایان می رسیم زندگی تنها رقابتی است که هیچ کس دوست ندارد به خط پایانش برسد اما دست اجل دیر یا زود ما را به آخر خط خواهد رساند . صدای دلنشین حامد جادری  با آن لهجه ی زیبایش هرگز از یادمان نخواهد رفت  ادب و احترام و نجابت این بنده ی خوب خدا مثال زدنی و فراموش نشدنی است روزهای زیادی همشهری خوب ما بود و امروز شریک آرامستان شهرمان حامد جادری بخشی از تاریخ و گذشته ی این دیار خواهد بود و نام و یادش به نکویی جاوید و ماندگار خواهد ماند آری دنیای ما دنیای غریبی است به دنیا دل نبندیم که اگر دنیا دل بستنی بود مردان نیک نام روزگار آنرا ترک نمی کردند.  
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست 
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته بجاست 
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد .
(روحش شاد و یادش گرامی)



[ سه شنبه 14 مهر 1394 ] [ 08:03 ب.ظ ] [ محمد نعمتی ]

اصلاح الگوی مصرف

انسان موجودی است که نیازهای مادی فراوانی دارد از جمله این نیازها خوراک ،پوشاک و مسکن است . در تمام این موارد عطش سیری ناپذیر انسان می تواند او را به وادی اسراف و تبذیر سوق دهد . انسان موجودی زیاده خواه و زیاده طلب است  او همه طبیعت را در خدمت خود می خواهد . بهترین خوراکی ها را می جوید ،زیباترین  و گران قیمت ترین لباسها را می پوشد و در مجلل ترین خانه ها سکونت می کند . این عطش سیری ناپذیر انسان در حالی روبه فزونی و تزاید است که جمعیت نوع بشر رشد چشمگیری داشته و منابع حیاتی کره زمین که مواد اولیه نبازمندی های او را تامین می کنند رو به کاهش نهاده است . بسیاری از منابع معدنی و حیاتی کره ی خاکی  تجدید ناپذیر هستند و دیر یا زود به پایان می رسند .ما آدم های سیری ناپذیر و زیاده خواه عادت كرده ایم لباسهای فاخر بپوشیم ، مراسمهای ازدواجمان را مجلل و با شكوه برگزار كنیم ، میهمانی  و جشنهایمان را زیاده از حد رنگین نماییم . گاهی برای ده نفر غذای صد نفر را در سفره های رنگین می چینیم ، سطل های زباله ی خانه هایمان انباشته از مواد خوراكی است كه دور ریخته ایم ، گربه های سركوچه هایمان از بس در میهمانی ها ی ما بی دعوت آمده اند چربی خون گرفته اند و شب تا صبح ناله می كنند .لامپ ها و لوسترهای رنگارنگ ، نورپردازی های آنچنانی ،  كولرگازی های 36 هزار ، تلویزیونهای 60 اینچ  ، یخچالهای سای بای ساید ، فرشهای ابریشمی ، كت و شلوارهای چندمیلیون تومانی ، كفشهای پانصد هزارتومانی ، عینك دودی های آنچنانی  این تذهبون ، به كجا چنین شتابان ؟ این همه اسراف و تبذیر با كدامین معیار عقلی ، اخلاقی و دینی سازگار است ؟ مگر نه اینكه خداوند متعال در کتاب آسمانی مسلمانان می فرماید: ( کٌلًوا و اشرَبوا و لا تًسرِفوا) همه ی ما را به دوری از اسراف دعوت می کند. و کدامین دعوت کننده از خدا بهتر است؟ ما در زندگی روزمره ی خود دعوت بسیاری را مبنی بر انجام کار های مختلف می پذیریم. اما حال که خالق این جهان هستی ما را دعوت می کند چه پاسخی خواهیم داشت؟

 ابرو باد و مه و خورشید و فلک در کارند                     تا تونانی به کف آری و به غفلت نخوری

غفلت چنان بر جانمان سایه انداخته که فراموش کرده ایم مالک این نعمت ها چه كسی است و ما تنها امانت داران و مستاجران چند روزه این نعمت ها هستیم . به راستی جایگاه قناعت با آن همه تاكید اسلام در كجای زندگی ما دیده می شود ؟ چنان با ولع سیری ناپذیر می خوریم كه انگار از قحط سالی آمده ایم  هر كجا می نشینیم از تنگی نفس و درد معده و چربی خون و قند فراوان سخن می گوییم .گاهی اوقات  چنان جانمان به لبمان می رسد كه  سراسیمه راهی كوه و بیابان می شویم .

نه چندان بخور کز دهانت بر آید                                                   نه چندان که از ضعف جانت بر آید

براستی تجمل گرایی ، اسراف و تبذیر با عقیده و مكتب ما چه سنخیتی دارد ؟ نقل شده است که امام صادق (ع) مشاهده کرد سیبی را نیم خورده از خانه بیرون انداخته اند خشمگین شد و فرمود : اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندی می دادید.

حضرت امام صادق (ع) باز می فرمایند  : انسان مومن اسراف و زیاده روی نمی کند بلکه میانه روی را پیشه خود میسازد

کسی که آبی را از نهر فرات ( گوارا) برای خوردن بردارد و بعد از نوشیدن زیادی آنرا بیرون بریزد اسراف کرده است.

این ها دستورات بزرگان دین و ائمه ی ما هستند . چگونه است كه هنگام نوشتن نام پیامبر اعظم صلوات الله و سلام علیه و امامان و معصومین علیه السلام به نوشتن یك (ص )یا (ع)در داخل یك پرانتز ساده بسنده و قناعت می كنیم اما در نوشتن كلمات و سخن فرسایی های طولانی چیزی كم نمی گذاریم و كم فروشی نمی كنیم . آیا با خود اندیشیده ایم چرا نماز خود را خلاصه تر می كنیم تا غذا خوردن خود را طولانی تر نماییم ؟چرا ما یاد گرفته ایم فقط در عبادت صرفه جویی نماییم ؟

پدیده مصرف گرایی و اسراف در نقطه مقابل مصرف بهینه قرار گرفته است. «مصرف گرایی» یا به عبارت ساده تر اسراف كه یكی از بزرگترین آفت ها و آسیب های فردی و اجتماعی و از گناهانی است كه مورد نهی شدید خداوند متعال واقع شده است و در مقابل اعتدال و میانه روی در مصرف قرار گرفته است؛ به طور كلی هرگونه زیاده روی در كمیت و اتلاف را شامل می شود.

در حقیقت مصرف گرایی عامل تخریب رشد، توسعه و از بین رفتن منابع ملی است. مصرف گرایی از یك نگاه در معنای مصرف نامتعارف است كه نیاز فیزیكی فرد را برطرف نمی سازد، بلكه نیاز كاذب فرد یا افراد را كه گاه به تقلید از دیگران، تبلیغات، شرایط مادی یا تغییرات ساختار جامعه ایجاد شده برطرف می سازد. مصرف گرایی در نگاه عالمان دین نیز در همان معنای لغوی اسراف استعمال شده است و هرگونه بیهوده گرایی، زیاده روی و اتلاف و مانند آنها را اسراف می دانند. در این خصوص حضرت علی علیه السلام در نامه ای به فرماندار بصره عثمان بن حنیف می نویسد:

«پس از یاد خدا و درود! ای پسر حنیف، به من گزارش داده اند كه مردی از سرمایه داران بصره، تو را به مهمانی خویش فرا خواند و تو به سرعت به سوی او شتافتی، خوردنی های رنگارنگ برای تو آوردند و كاسه های پر از غذا پی در پی جلوی تو می نهادند، گمان نمی كردم مهمانی مردمی را بپذیری كه نیازمندانشان با ستم محروم شده، و ثروتمندان شان بر سفره دعوت شده اند، اندیشه كن در كجایی؟ و بر سر كدام سفره می خوری؟ بر همین اساس با توجه به نهی شدید مصرف گرایی و اسراف در دستورات و تعالیم اسلامی می توان چنین نتیجه گرفت كه بین مصرف و مصرف گرایی در جامعه تفاوت وجود دارد چرا كه مصرف به خودی خود عاملی موثر در تولید و رشد و توسعه اقتصادی می باشد؛ و باعث ایجاد تقاضا، عرضه و تولید می گردد. اما آنچه كه مذموم و باعث هدررفتن منابع ملی می شود مصرف نامناسب و نامتعارف و یا عدم برخورداری از الگوی صحیح مصرف در جامعه می باشد كه این امر باعث مصرف گرایی، زیاده روی و تجمل گرایی در جامعه می گردد. لذا فرهنگ سازی مصرف بهینه و اصلاح همه زمینه الگوهای مصرفی در كشور از ضروریات اجتناب ناپذیر می باشد.

نگاهی به کیسه های زباله بعد از مراسمات عروسی بیندازید تا متوجه عمق فاجعه شوید  چقدر غذا و نعمت الهی با ندانم کاری و چشم هم چشمی ما حرام می شود چرا صدای آزار دهنده و گوشخراش  "آهای نان خشک می خریم "در این شهر مسلمان نشین خاموش نمی شود هیچ می دانیم  نان خشک یعنی اسراف یعنی زیاده روی در مصرف  یعنی گناه یعنی عقوبت چرا برخی از خانم های محترم به هم فخر می فروشند که نان خشک بیشتری فروخته اند ؟ آیا ندیده اید که گاهی اوقات وسیله ی بی ارزشی را به هم  نشان می دهند و با افتخار می گویند که از فروش نان خشک آنرا خریده اند؟  این فرهنگ نان خشک فروشی را پایان دهیم به اندازه خریداری کنیم تا مجبور به انبار کردن نان خشک نباشیم آیا به یاد ندارید که در گذشته ها با نان خشک ها تلیت ماست و شیر و آبگوشت و... درست می کردیم و می خوردیم ؟ پس چرا امروز ما و فرزندانمان این کار را نمی کنیم ؟  در عزاداری ها هم همانقدر اسراف صورت می گیرد که در شادی ها ، انگار مسابقه ای در جریان است همه سعی می کنند بیشتر خرج کنند و سفره های رنگین تری داشته باشند غافل از آنکه این بازی ، بازی باخت - باخت است هیچ کسی در این میدان مسابقه پیروز نمی شود همه بازنده و شکست خورده هستند . شکستی تلخ که هم عقوبت دنیا را دارد و هم عذاب آخرت را خواهر ارجمند ،مادر محترم کدبانویی به این نیست که سفره ای چندمتری رنگین داشته باشی بلکه کدبانویی به مدیریت منابع است به بهره وری درست و بهینه از حداقل امکانات است بیاییم از طول و عرض سفره هایمان بکاهیم و به اندازه و قاعده مصرف کنیم سفره ی بزرگتر نشانه ی بزرگی نیست گواه بی مدیریتی ماست . باور کنیم هر چه از طول و عرض سفره هایمان بکاهیم به سبد اقتصاد خانواده و جامعه ی خویش کمک نموده ایم . بیاییم از مسابقه ی اسراف و زیاده روی انصراف دهیم و در میدان قناعت و بهره وری حاضر شویم .

فریب ظواهر رنگارنگ و تبلیغات فریب دهنده کالاها و خدمات را نخوریم و بیش از این آتش به خرمن هستی و دارایی خود نزنیم پولی که بدست می آوریم اگر حلال باش حاصل زحمت و مرارتی است که ساعتها به طول انجامیده به راحتی آنرا با اسراف در خرید مواد خوراکی و.... حرام نکنیم .

پنج پیشنهاد دارم و امیدوارم هر کدام از من و شما خوبان از همین امروز برای تحقق آنها بکوشیم و تا حصول نتیجه ی مطلوب تلاش نماییم .

1-به منظور صرفه جویی در مصرف آب برای خرید شیرآب چشمی برنامه ریزی کنیم خرید و نصب یک شیر آب لمسی در منزل هزینه نیست سرمایه گذاری است تصور کنیم زمان مسواک زدن ،وضو گرفتن و طهارت که به کرارت درروز تکرار می شود چقدر آب به هدر می رود هیچ وقت این ادعا که زمان انجام این کارها شیر آب را می بندیم و باز می کنیم را قبول نکنیم فقط با نصب شیر آب لمسی می توان در این مواقع از مصرف بی رویه آب جلوگیری کرد استفاده به تشویق و ترغیب از این وسیله انقلابی در مصرف آب و الگویی مناسب برای صرفه جویی خواهد بود .

2- در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر ،آب دزدک ها و برق دزدکها را شناسایی ،ارشاد و در غیر این صورت به مراجع قانونی و قضایی معرفی کنیم و اگر خود از زمره ی آنان هستیم آستین ها را بالا زده و از همین امروز به این کار پایان دهیم .

3-اگر در منزل گل و گیاه داریم وکولر گازی هم استفاده می کنیم می توانیم با قرار دادن یک ظرف در زیر لوله ی خروج آب کولر آنرا ذخیره کرده و جهت آبیاری گلهای گلدان از آن استفاده کنیم .

4- استفاده از ظرف های یک بار مصرف کاغذی که امکان تجزیه شدن در طبیعت را دارند راهی میانبر برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آب در دوران کم آبی است چرا که به گواهی آمار 30 تا 40 درصد آب مصرفی خانواده ها به خاطر شستشوی ظروف غذا خوری و پخت و پز غذاست.

5- شهروندانی که در حیاط منزل خود باغچه و درختان میوه دارند می توانند لوله سینک ظرفشویی را به جای اتصال به فاضلاب به سمت باغچه و درختان هدایت کنند تا از پساب شستشوی میوه ها و ظروفی که با آب شسته می شوند برای آبیاری آنها استفاده نمایند.

 در رابطه با مصرف برق علیرغم ارائه الگوهای كم مصرف در سالهای گذشته اما دردی كه بر انبوه دردهای ما علاوه بر پشت كنكوری های افزوده شده پشت كنتوری هاست متاسفانه رواج فرهنگ نامشروع پشت كنتوری باعث اتلاف بی رویه ی سرمایه های بیت المال و مصرف بیش از اندازه ی انرژی شده است . مادامی كه ما هزینه ای برای مصرف انرژی یا كالایی نمی پردازیم مصداق ضرب المثل سنگ مفت و گنجشك مفت  قرار می گیریم . مسئولان شهرستان باید با جدیت و قاطعیت با پشت كنتوری ها برخورد نمایند آنها باید به خاطر این زیاده خواهی و اسراف به سختی مجازات شوند كوتاهی و قصور در برخورد با آنان باعث تسری زیاده خواهی ایشان به دیگران خواهد شد اما قبل از برخورد قهری ، اداری و قضایی هر كدام از من و شما باید  نهضت مبارزه با پشت كنتوری ها را از خانه ی خودمان شروع كنیم اگر من و شما  از خیل عظیم پشت كنتوری ها هستیم از همین امروز دست بكار شده و خود را از قید این رفتار شیطانی رها كنیم . مسئولانی كه احتمالاً از آب و برق مجانی استفاده می كنند به یاد داشته باشند در حد اعتدال مصرف نمایند زیاده روی در مصرف  بیت المالی كه متعلق به تك تك افراد این جامعه است گناهی نابخشودنی است كه سزوار سخت ترین عقوبت هاست

 ( پادشاهی برای شخصی انعامی معین کرده بود که هر روز می‌گرفت و خرج می‌کرد. آن شخص روزی به پادشاه نوشت که این انعام بسیار اندک است و به خرج او نمی‌رسد. پادشاه نوشت: «انعام اندک که هر روز باقی است، بهتر از انعام بسیار است که یک‌باره برسد و قطع شود».

( به رنجوری گفتند: دلت چه می‌خواهد؟ گفت: آنکه دلم چیزی نخواهد.

و به قول سعدی شیرازی :

چو کم خوردن طبیعت کشت کسی را

چو سختی پیشش آید سهل گیرد

و گرتن پروراست اندرفراخی

چو تنگی بیند از سختی بمیرد

( محمّد نعمتی )




[ چهارشنبه 8 مهر 1394 ] [ 02:09 ق.ظ ] [ محمد نعمتی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

محمد نعمتی هستم متولد بیستم بهمن 1352 روستای هزارانی (شهرستان آبدانان)فوق لیسانس تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش ، بیش از بیست و پنج سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش( ۱۱ سال كارشناس اداری ) یك دوره چهار ساله عضو شورای اسلامی هزارانی - بیش از ۱۰ سال عضو شورای حل اختلاف - در دانشگاه آزاد اسلامی ، جهاد دانشگاهی و آموزشهای ضمن خدمت فرهنگیان تدریس داشته ام . نوشتن را بیش از هر سرگرمی دیگری دوست دارم یاد گرفته ام حرفم را بدون لكنت زبان و با حفظ احترام و رعایت حقوق دیگران به زبان آورم . مفتخرم كه خداوند توفیقی نصیب نمود تا در ایجاد سازش صدها اختلاف خانوادگی سهمی كوچك داشته باشم چرا كه به این كلام گهر بار رسول اعظم حضرت محمد(ص) باور دارم كه هیچ عبادتی برتر از ایجاد صلح و سازش میان مردم نیست و معلمی را تنها هنر خود می دانم پس از حدود دو سال از شروع به كار این وبلاگ این چند سطر را علیرغم میل باطنی ام و به اصرار برخی همراهان عزیز كه از میزان تحصیلات و ارتباط آن با نوشته هایم سؤالاتی داشتند نگاشتم باشد كه مورد رضای حق تعالی و مقبول همراهان عزیز واقع شود .
موضوعات
آمار سایت
  بازدیدهای امروز : نفر
  بازدیدهای دیروز : نفر
  كل بازدیدها : نفر
  بازدید این ماه : نفر
  بازدید ماه قبل : نفر
  تعداد نویسندگان : عدد
  كل مطالب : عدد
  آخرین بروز رسانی :
لینک های مفید
امکانات وب